منتديات القابل فون

أعزائي الزوار كما تشاهدون الأقسام المجانية عليكم التسجيل لكي تتمكنوا من مشاهدة الأقسام المخفية كاملة Dear visitors, as you can see the free sections, you should register to view the unseen siteً
 
الرئيسيةاليوميةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 شرح كيفية التعامل مع الاجهزة الصينية وطريقة الصيانة من البداية حتى الاحتر ف متجدد

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ahqpsp
Admin
avatar

عدد المساهمات : 523
تاريخ التسجيل : 15/09/2012
العمر : 34
الموقع : في جهاز كل واحد

مُساهمةموضوع: شرح كيفية التعامل مع الاجهزة الصينية وطريقة الصيانة من البداية حتى الاحتر ف متجدد   الأربعاء 16 أكتوبر 2013, 9:40 am

شرح كيفية التعامل مع الاجهزة الصينية وطريقة الصيانة من البداية حتى الاحتر ف متجدد

بعد الحديث عن تقسيم بوردات المحمول آيا كانت الى دوائر
- دائرة شحن
- دائرة باور
- دائرة شبكة
- دائرة صوت
- دائرة Sim Card
- دائرة شاشة LCD
- دائرة داتا Data
- دائرة جرس اضاءة هزاز
- ......... الخ
سوف يتم حديث عن كل دائرة على حده وبشكل مفصل


أولا :- دائرة الشحن
تليفون المحمول هو جهاز متنقل آي انه محمول دائمأ ومنفصل عن اى مصدر باور ثابت لذلك يتم استخدام البطاريات ذات التيار ثابت DC. التى تمد الجهاز بالباور .
لذلك يجب ان يقوم الجهاز بعملية شحن لتلك البطاريات أثناء توصيلة بالتيار الثابت من خلال الشاحن . وهناك أنواع مختلفة للبطاريات مثل النيكل الليثويوم والبوليمر ... الخ .
وبالنسبة لأعطال الشحن نجد ان أجهزة المحمول يظهر به هذا العطل الذى يأخذ مظهر من المظاهر الثلاث :-
1- عدم الشحن تماماً .
2- الشحن متوقف .
3- الشحن الوهمى .

والمقصود بعدم بالشحن تماما هو عدم إحساس الجهاز تماما عند توصيلة بالشحن مع مراعاة ان الجهاز يعمل باور جيداً لان عطل الشحن لا يؤدى بالفعل بانقطاع الباور ولكن فقط يقوم الجهاز بعدم الشحن اى انه عند وضع بطارية أخرى مشحونة يعمل الجهاز جيداً ومعظم أجهزة المحمول يوجد علامة على الشاشة تدل على عملية وحالة الشحن .
أما بالنسبة للشحن المتوقف فان الجهاز يقوم برد الفعل عندما يتم وضع الشاحن به فيكتب على الشاشة رسالة شحن متوقف Stop Charging .
أما بالنسبة للشحن الوهمى ان يقوم الجهاز بعملية الشحن شكلية فقط اى أننا نلاحظ على الشاشة عملية الشحن ولكن لا يقوم الجهاز بشحن البطارية تماماً اى ما يسمى بالشحن الوهمى .


خطة الصيانة لعطل الشحن
أولا :- يجب اتباع الأسلوب الثلاثي المسلسل لاكتشاف وعلاج هذا العطل اى كان مظهره



شرح الشكل السابق بالتفصيل
من خلال الشكل السابق يجب التركيز على أهمية التسلسل فى تتبع العطل وسوف يتم شرح كل مرحلة بالتفصيل بشكل أكبر
المرحلة الأولى

1- التأكد من عمل الشاحن
يتم ذلك من خلال قياس خرج الشاحن عن طريق جهاز الافوميتر على وضع الـ DC وتكون قيمة القياس بالفولت



2- اختبار البطارية والتأكد من أنها جيدة
ويمكن استخدام عملية الشحن السريع للبطارية منفردة وذلك من خلال استخدام الشاحن السريع الذى يصلح لشحن كل أنواع البطاريات وكذلك إعادة تنشيطها مره أخرى .
ويكون من خلال معرفة قطبية أطراف الشاحن السريع اى التعرف على الطرف السالب والطرف الموجب ثم اختبار أطراف البطارية أى معرفة الطرف السالب والطرف الموجب ( كثير من البطاريات يتم كتابه السالب والموجب على أطرافها )
ثم يتم وضع طرف الموجب من الشاحن السريع على الطرف الموجب من البطارية وكذلك الطرف السالب من الشاحن السريع على الطرف السالب من البطارية .وذلك فى مدة لا تزيد عن نصف دقيقة الى دقيقة كاملة . ثم إعادة قياس شحن البطارية على جهاز الافوميتر لاختبار شحن البطارية .


وبعد التأكد من عمل البطارية جيدة أو استخدام بطارية أخرى جيدة بالفعل يتم وضعها فى الجهاز واختبار الشحن

ملحوظة
" أحيانا يكون عطل عدم الشحن ناتج عن تعطل الشاحن او عدم عمل البطارية "





3- القياس الخارجى
يعتبر القياس الخارجى من أهم خطوات المرحلة الأولى قبل القيام بفك الجهاز تماماً أى قبل استخدام المفكات ويكون القياس الخارجى عن طريق رفع البطارية بعيداً عن الجهاز واستخدام الافوميتر على وضع DC وقياس خرج الجهاز عن طريق نقاط توصيل البطارية .


(3-1) يكون القياس الصحيح لخرج الشحن فى حالة توصيل الشاحن فى الجهاز والقياس على Dc هو من 3 : 5 فولت اى ان الجهاز يقوم بعملية الشحن صحيحة .
(3-2) فى حالة عدم القياس تماماً أو قيمة نصف فولت أو أقل يتطلب ذلك فتح الجهاز واتباع الخطوات التى سنتناولها بالشرح فيما بعد .
(3-3) فى حالة القياس اقل من المعدل الطبيعى من 1.5 : 2.5 فولت يكون عطل الشحن فى هذه الحالة هو ان يقوم الجهاز بعملية شحن وهمية أيضاً سوف يتم الحديث عن ذلك فى الخطوات التالية .

4- التاكد من السوفت وير
يعتبر السوفت وير من العناصر الرئيسية لعمل الجهاز جيداً والمقصود بالسوفت وير هو برنامج التشغيل الخاص بالجهاز ويمكن ان يحدث عطل فى السوفت يؤدى الى مجموعة كبيرة من الأعطال مثل ( انقطاع الباور – انقطاع الشبكة – انقطاع الشحن الذى نحن نتحدث عنه .
ويمكن اكتشاف ذلك من خلال ان بعض الأجهزة عند استعراض القائمة يتوقف الجهاز فجأ عن تلقى اى اوامر او ان يقوم الجهاز بالإغلاق ثم إعادة الفتح مرة ثانية دون القيام بذلك او ان يقوم الجهاز بكتابة عبارة مثل Contact service فى أجهزة النوكيا أو بعض العبارات الأخرى فى بعض الماركات مثل الموتورولا عبارة Phone Failed see supplier فى هذه الحالة يكون عطل الشحن ناتج عن تعطل فى السوفت وير ويجب إصلاح عطل السوفت وير من خلال جهاز الكمبيوتر .

المرحلة الثانية
1- اختبار سوكت الشحن
سوكت الشحن هو الجزء الذى يقوم بتوصيل عملية الشحن من الشاحن الى بوردة الجهاز او الى دائرة الشحن فهو المدخل الرئيسى لعملية الشحن .


وبعض الأجهزة يكون سوكت الشحن مثبت فى البوردة من خلال لحامات أو يكون غير مثبت
 ملاحظة العين
المقصود بملاحظة العين هو بعد فتح الجهاز يتم الملاحظة بالعين أو باستخدام العدسة المكبرة لمراجعة المكونات الموجود على البوردة وبالأخص المكونات الموجودة فى دائرة الشحن فهناك ثلاث مظاهر يمكن ان نراها من خلال الملاحظ بالعين أو العدسة
- الإصلاحات السابقة .
- آثار مياه
- آثار صدمة
أحيانا يكون عطل الشحن ناتج عن قيام بعض الأشخاص بالعمل بالكاوية العادية ذات السلاح الغير رفيع واستخدام نوع من القصدير الغير جيد ويتم الحام بطريقة غير صحيحة للمكونات الخاصة بالشحن ويؤدى هذه الى تعطل دائرة الشحن فيجب مراجعة هذه الإصلاحات او ربما تكون هناك آثار مياه نتيجة تعرض الجهاز لمطر او سقوطه فى مياه فيجب استخدام اسبراى تنظيف من نوع معين خاص بالمحمول ( FFK ) ثم بعد ذلك استخدام الهوت اير مع الفلاكس على مكونات دائرة الشحن اما بالنسبة لاثار الصدمات أحيانا يسقط الجهاز من اماكن عالية او يتعرض لنوع من الصدمات تؤدى الى تطاير بعض المكونات الخاصة بدائرة الشحن من فوق البوردة فيجب استعادة تركيبة مرة أخرى باستخدام الهوت اير .
 القياس DC أو بالـ OHM
اختبار السوكيت اما بالـ DC أو بالـ OHM ويكون بالDC عن طريق وضح الشاحن بعد التأكد من أنه يعمل جيداً يتم وضعه فى سوكيت الشحن ثم القياس من الأطراف المثبته على البوردة .فاذا كانت القراءة مطابقة بنفس قراءة الشاحن يكون السوكيت سليم واذا لم توجد أى قراءة يكون السوكيت معطل ويجب تغييرة . وفى بعض الأحيان يكون السوكيت غير ملحم جيداً بالبوردة فى هذه الحالة يجب اعادة التلحيم مرة اخرى باستخدام الهوت أير أو الكاويات ذات السلاح الرفيع جداً .

2- أختبار المقاومة الفيوزية
المقاومة الفيوزية عبارة عن مقاومة هدفها الرئيسى حماية دائرة الشحن ففى حالة حدوث شحن ذائد او ادخال شحن غير سليم او تعرض دائرة الشحن لمياه او اى تلامس تقوم المقاومة الفيوزية بالانقطاع ومن ثم لا يتم وصول التيار الى دائرة الشحن فيتوقف الجهاز عن الشحن وفى هذه الحالة يجب قياس المقاومة الفيوزية وغالب ما تكون قيمتها نصف او ربع أوم او أقل أو أكثر بقليل ويختلف مكان المقاومة الفيوزية ولكن فى أغلب الاحيان تكون قريبه من سوكيت الشحن فعلى سبيل المثال فى اجهزة النوكيا تكون دائما قريبا من سوكيت الشحن .



وفى حالة تعطل المقاومة الفيوزية اى عدم اعطاء اى قراءة على الاوم فيجب استبدال هذه المقاومة لان تعطلها يؤدى الى عدم الشحن تماماً .

قياس مكونات دائرة الشحن
3- دايود الشحن
دايود الشحن هو عبارة عن موحد الهدف الرئيسى منه هو توحيد التيار اى مرورة فى اتجاه واحد وعدم ارتداده مرة اخرى ويكون عطل دايود الشحن من خلال قياسة على وضع الأوم فيجب ان يقيس فى اتجاه ولا يقيس فى الأتجاه الأخر ففى حاله حدوث فتح او قصر ( Short ) داخلى للدايود يؤدى هذا الى حدوث ما يسمى بالشحن الوهمى فيجب فى حاله التاكد من قياس الدايود والتأكد من تعطله بأحدى الطرق السابقه يجب تغيره .

4- مقاومة حماية الشحن الزائد
الهدف من هذه المقاومة هو توقف الجهاز عن عملية الشحن بعد استكمال الشحن وفى حاله تلف هذه المقاومة يتوف الجهاز عن عملية الشحن فيجب قياس تلك المقاومة واختباره وفى حاله تعطلة يجب تغيرة .

5- مكثف الشحن
مكثف الشحن يكون الهدف منه تنعيم وتثبيت التيار فى دائرة الشحن وفى حاله قياس مكثف الشحن ووجود قصرShort أو فتح OPEN فى مكثف الشحن يؤدى الى انخفاض كبير فى قيمة التيار فيصبح اقل كثير عن معدله الطبيعى فعلى سبيل المثال اذا كان تيار الشاحن 6 فولت فعند القياس على أطراف المكثف نجد أنه نصف فولت ويمكن قياس المكثف عن طريق الأوم على حسب قيمة الميكروفراد فولت المكتوبة على المكثف من الخارج ففى حالة حدوث قصر Short فى أطراف المكثف الداخليه يؤدى الى القياس على الأوم زيرو أوم عند القياس الأمامى أو الخلفى ففى هذه الحالة يجب تغير المكثف بمكثف أخر له نفس القيمة .


6- التوصيلات ( CONNECTIONS )
يعتبر هذا البند من البنود الهامة فى تتبع اعطال الشحن والمقصود بالتوصيلات هو التوصيلات بين المكونات الخاصة بعملية الشحن على بوردة الجهاز او التوصيلات الخاصة بالمكونات نفسها مع البوردة . فعلى سبيل المثال لو كان هناك انقطاع فى خط التوصيل على البوردة ما بين سوكت الشحن والمقاومة الفيوزية سوف يؤدى هذه لانقطاع الشحن تماماً رغم عدم تعطل مكون من المكونات رغم ( صلاحية سوكيت الشحن – صلاحية المقاومة الفيوزية ) ففى هذه الحالة يتم تعقب الوصلات من خلال استخدام الافوميتر على وضع الأوم (BUZZER ) أيضا ربما يكون العطل ناتج عن عدم اتصال المكون جيداً بالبورده أى اللحام الغير جيد للمقاومات او المكثفات او الدايودات او Ic الشحن أو أى مكون خاص بدائرة الشحن بالبوردة ففى هذه الحالة يجب أستخدام الهوت اير على المكونات للتأكد من لحامها جيداً بالبوردة .


فعلى سبيل المثال يتسبب عدم اللحام الجيد لبعض المكونات الى حدوث ما يسمى بتوقف الشحن ففى اجهزة النوكيا 3210 على سبيل المثال عدم اللحام الجيد لتوصيلات الشحن الخاصة بالبطارية تؤدى الى ما يسمى بتوقف الشحن ( Stop Charging ) وفى هذه الحالة يجب اعادة لحام القاعدة مرة أخرى .


المرحلة النهائية
فى هذه المرحلة وبعد كل الاختبارات السابقة بدقة يتبقى الـ IC الخاص بعملية الشحن لانه يكون مسئول فى اغلب الاحوال عن المظاهر الثلاث السابق ذكرها سواء عدم الشحن تماماً أو شحن متوقف أو شحن وهمى وفى هذه الحالة يجب قياس الـ IC باستخدام الـ CIRCUIT DIAGRAM وفى حالة التأكد من تعطلة نقوم بعملية أستبدال مع مراعات ان يكون بنفس الرقم وكذلك يتم تركيبة فى نفس الاتجاه

اشهر انواعcpu



MTK - Spreadtrum


cpu


يعتبر المتحكم الرئيسى فى الجهاز والعقل المدبر


مثال لنوع MTK


Mt6206


Mt6217


Mt6218


Mt6219


Mt6225


Mt6226


Mt6228


Mt6229


mt6223


..:: محتاجين نعرف معلومات مهمه عن الجهاز الصينى ::..

رمز القفل الاساسى فى الصينى 0000 او 1111 او 1122 او 1234 او 3344
عند الارسال بالبلوتوث واعطاء القرص مملؤء حول الذاكره المستخدمه من الهاتف الى الميمورى
عند اعطاء البلوتوث لا يمكن اجراء العمليه اذهب الى الأجهزة المقترنة وأحذف كل الأجهزة المقترنة أو بعضها
نصيحة: لا تطفي الجهاز و البلوتوث شغال
عموما اى جهاز صينى ادخل على images,videos,recording files الخ وحول الذاكره الى الميمورى
عاوز تقلب اى جهاز mtk عربى ادخل الكود #0966#*
احترس من الفرجين او الاصدار فى الصينى مهم جدا ممكن جهازين نفس الشكل بس اصدار السوفت مختلف وفيرجن الشاشه وفرجين الهارد وير مختلف

..:: محتاجين نعرف بعد العيوب المشهوره فى الصينى ::..

وباذن الله سوف نبدا فى اعطال الصينى والحل بس بطريقه اكاديميه موبايل العرب






فى البدايه وقبل ماندخل فى العيوب وحلها فى حاجات مهمه اساسيه

مش هنتكلم عليها بعد كده


قبل فتح الجهاز



التركيز فى العمل


لما يجيلك جهاز علشان تصلحه امهل لنفسك وقت من التركيز فى الجهاز


وجمع افكارك وتركيزك على الجهاز لمده معينه


اكيد العيب هيتعرف بنسبه 70% والموضوع ده بالممارسه


الجهاز الصينى حساس جدا يرجى التعامل معه بحذر شديد


وافهم اساسيات علم السوفت وير معالمصريه للمحمول








البطاريه


قبل ماتفتح الجهاز تشيك سريع على البطاريه


مينفعش تحكم على البطاريه انها سليمه



,خرجها على الافو 3.7v



طب فين الامبير



وعموما يفضل سواء كان العيب سوفت او هارد الاعتماد على مدخل


vb خارجى

cabel vb usb



البور سبلاى.اللخ






قاعده البطاريه


قبل ماتفتح الجهاز نظره سريعه على قاعده البطاريه


مهمه جدا جدا جدا عارفين فى جهاز 3310 زمان قاعده البطاريه كانت بتعمل ايه ؟؟

فى الصينى بتعمل عيوب اكتر وبالذات تسريب الشحن تابعواا لمعرفه المذيد


الجهاز بيشحن ولا لا


قبل ماتفتح الجهاز شوفه بيشحن ولا لا


سوكت الشحن


قبل ماتفتح الجهاز نظره سريعه على سوكت الشحن


حاله الجهاز مع الزبون قبل التلف كانت ايه


الاسئله الى بتوجها للزبون بتعرفك العيب بنسبه 70%


الجهاز بيسحب على الباور سبلاى ولا لا


فى قفله فى الجهاز ولا لا اااااااااااااالخ


وعموما فى الصينى الجهاز بيسحب امبير طبيعى والممانعه بتاعتك تمام


جرب سوفت

ولما تشتغل سوفت



مش مهم تعرف نوع الجهاز ايه

لان ممكن خمس اجهزه نفس الشكل والرقم واحد


بس مش نفس الفيرجن يعنى عندك جهاز عاوز له فلاشه









تاكد من توافق كوم البرنامج مع كوم الكمبيوتر



تاكد من مدى قوه البطاريه ويفضل استخدام مصدر كهرباء خارجى


تاكد من tx rx grd pinout



باستمرار عند عدم البوت شيل البطاريه وضعها تانى



وذود خبرااتك ومتقلش هارد على طول ok



وقفت ومش عارف تكمل



جمع كل معلوماتك وقلها فى سؤؤؤل فى قسم الاسئله



كل ماكان سؤؤؤلك شامل كل ماكانت سبل الرد من الاعضاء اسهل واسرع





عيوب الشاشه فى الصينى




سوفت


شاشه بيضاء او مقلوبه او لضبط contrast


مثال مهم جدا


هارد


شاشه بيضاء او كسر .....contrast .....اااااااالخ














عطل الشاشة في معظم الاجهزة الصيني


ناتج من


1- تلف او تحطم الشاشه او المايكروجيب للشاشه

2-سوفت وير خاطا
3-الكونكتر
4-مسار الشاشة للبروسيسور

5- البروسيسور



وهاي صور مرفقة









حل مشكله الشاشة بيضاء




















قبل متغير الشاشه اعرف الفرجين او الرقم بتاعها كام


لازم يطابق فيرجن الشاشه الجديده الفيرجن او الرقم القديم


الا فى بعض الحالات ممكن الفيرجن يختلف


مثال شاشه c1000 تطابق tv100







عيوب الزارير فى الصينى



تم الاستعانه فى هذه المشكله باراء الاستاذ وجدى



وطبعا تحيه خاصه منى اليه لما قدم من افكار عظيمه لهذا المنتدى (المصريه للمحمول)


اولا سوفت


70 % من الاجهزه لو حلها سوفت بينجح الفورمات فقط فى انجاز المهمه


سواء العطل فى بعض او كل الزرااير هناخد باكب من السوفت القديم ونجرب سوفت


ثانيا هارد


هاااااااام


اخواني هذه الحلول للاجهزه التي تعمل ولكن الازرار لا تعمل مع العلم ان زر البور مع بقية الازرار في الكيبورد فعند تشغيل الجهاز يعمل بصوره طبيعيه ولكن الازرار لا تعمل ونقوم بالتالي

1- فحص التتش سكرين او البلازمااذا كانت تعمل بصوره طبيعيه فالعطل ليس فيها وذلك لان البلازما يرتبط عملها مع عمل الازرار بصوره مباشره وعند الضغط عليها بصوره غير اعتياديه سوف يتحسس الجهاز بوجودطلب له من قبل البلازما فتمنع عمل الازرار.
2- فحص توصيلات كونكتر الكيباد والكيبادوتنظيفها والتاكد من عمل الكيباد على جهاز اخر
3- فحص الازرار الجانبيه والعلويه للجهاز والقصد ازرار تعليه الصوت والكامرا وهذه الازرار هي غالبا ما تكون المسبب الرئيسي لتوقف عمل الكيباد وطريقة فحصها سهلة جدا وذلك بفك الجهاز وتشغيله بدون كفر وفحص الازرار وفي بعض الاحيان ترى الازرار الجانبيه نضيفه ولكن تجد فيها شورت دون الضغط عليها وهذه الحاله تحدث غالبا في نوعية السبايدر .
4- هناك بعض الاجهزه تحتوي علىفلتر كيباد نقوم باستبداله
لكثره انواع الاجهزه الصينى اختلف حجم وشكل هذا الفلتر من جهاز للاخر.

5 البروسسور


ودي صورة توضح لتشريح كيباد ماتريكس















..::عيوب الشحن فى الصينى::..

اتفاقا من البدايه الجهاز الصينى له عدد لا يحصى له من الاشكال والانواع والشركات المصنعه
لذا اختلفت دوائر الشحن من جهاز الى اخر
ولو نظرنا الى الوضع العام لدئره الشحن فى الصينى
نرى انه
..::تتم كل هذه الفولتيات الماره::..
على لوحه الكترونيه يتحكم بها عقل مدبر يسمى بالبورسسور
بواسطه برمجه لقطعه مبرجه تسمى ايسيى فلاش
يحمل داتا تسمى بالسوفت وير
ولذا يتم

تحويل مصدر تيار متردد قيمته 220 110 فولت الى

6-15 فولت عن طريق شاحن

يتم تمررير هذا التيار عبر موصل يسمى بسوكت الشحن
مارا بمقاومه تعمل على خفض الجهد الكهربى
بعض الاجهزه لايوجد بها مقاومه اعتماد على قفالات داخليه فى البورده
مارا بمكثف يعمل على اخراج الجهد الكهربى الذائد
مارا بفلترالشحن ويقوم بتحويل القيمه الداخله له من 6-15 فولت الى 3.7فولت تقريبا
الى سوكت البطاريه ومنها الى البطاريه

جميع قرأت الفولت افتراضيه تقريبيه تختلف من جهاز الى أخر


..::نفهم حاجه مهمه::..

عيب الشحن ممكن يكون من


السوفت

ناخد نسخه احتايطيه
من السوفت القديم ونعمل فورمات

او ناخد اسم الفلاشه وننزل سوفت وير اخر


الشاحن

بالافو على
20dc\v
نضع طرف الارضى الخاص بالافو على احد اطراف سوكت الشاحن ونتمشى بالطرف الاخر على باقيه السوكت

وننظر الى اللافو يجب ان يكون الفولت مظبوط كما ذكر سابقا


سوكت الشحن

يعامل مثل معامله الشاحن
بالنسبه لمعرفه تمرريه للتيار وبالنظر
لمعرفه وجود كسر او جنزره الخ
المقاومه
هنوصل الشاحن بالتلفون وننزع منه البطاريه
وبالافو وعلى
20dc\v
ننظر الى خارج الشحن على ريش البطاريه
لو المقاومه بايظه مفيش خارج شحن اساسا او ضعيف
والحل قفله على المقاومه او تغير
مكثف شحن
ممكن يعمل قافله فى دئراه الشحن وتسريب
نلاحظ عند وضع الشاحن انطفاء لمبه الشاحن
والعلاج بالتغير او الازاله النهائيه
فلتر او ايسى الشحن
نلاحظ ان خارج الشحن غير طبيعى اما ارتفاعا او هبوطا عن الحد العام لدينا
فى هذه الحاله نلاحظ عيب تسريب الشحن
وخلل عام فى الجهاز

اعطال كاميرا وشبكه وتهنيج وخلل فى النظام العام


قاعده البطاريه

نستخدم العدسه عاوزك تشغل العدسه اكتر


بطاريه

علشان تعرف البطاريه سليمه ولا لا

الموضوع فى الفولت والامبير معا معا معا


لوجود اراء او تناقش عام فى موضوع الشحن فى الصينى فى المضمون

ارجو اتباع هذا اللنك


لغز تسريب الشحن فى الصينى



ولو فهمنا


بنود الشحن السابقه واتعملنا معها

عنلاقى
عيوب كتير جدا بتيجى منهم فى الشحن
واخص بالذكر عيب الشحن علشان من بين كل 10 اجهزه

بتدخل محل صيانه فى اليوم بيكون فى7 منهم عيب تسريب شحن


ولو الامر مرا مرورا طبيعيا

بالتاكد من عدم وجود فيروسات على الميمورى كارد


مما يقلل من احتمال وجود خلل عام فى النظام الرئيسى فى الجهاز

فقمنا بعمل فورمات للجهاز لذياده الامان ماريين النظر على
سوكت الشحن وقاعده البطاريه
والحاله العامه

للجهاز بعد الفتح من


حاله التاتش والشاشه ومكان الكامراه والاجرس ووعدم وجود رطوبه فى اجزاء معينه وعدم وجود تلامس عام

بين اى جزء له علاقه ب gnd و v b
فتاكدنا بقياس خارج شحن الجهاز انه سلبم
,والتاكد من عدم وجود سخونه ملموسه والنظر مره اخرى للبطاريه
واذا بنا لزلنا امام عيب تسريب الشحن

وهنا تكمن الحيره


فماذا نفعل ؟؟؟؟؟؟؟؟

كله سليم طب عنعمل ايه
عنلقى النظر بالعدسه على اجزاء البورده
عنشتغل فى pf
ولا فى Bluetooth
ولا فى البروسسور
على فكره الموضوع الى فات لو كان فى تركيز فى الشغل عياخد وقت 10 دقائق
ولا اقولك ادور فى منتدى اكاديميه موبيل العرب

على الحل


عنلاقى ايه

..::1::..
معظم الاجهزه Spreadtrum معرضه لعيب تسريب الشحن
من Bluetooth ويتبع هذا العيب وجود سخونه عامه مل****ه فى الجهاز

والحل التغير



2


معظم بورد mtk


pf arm



3

مشكله الصيني البطاريه ضعيفه اغلق البطاريه


نلاحظ فى هذا العيب ان الجهاز عند العمل فى حاله وجود شريحه

فى بدايه فتح يكتب عباره البطاريه ضعيفه

ثم يغلق


نعمل ايه

نجرب مكالمه طورئ من الجهاز بدون خط 112
لو الجهاز فصل شيك على البطاريه
لو لا شيك على هذه المقاومه ثم pf
وبعدين البرسسور
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://ahmq.7olm.org
 
شرح كيفية التعامل مع الاجهزة الصينية وطريقة الصيانة من البداية حتى الاحتر ف متجدد
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات القابل فون :: الفئة الأولى :: قسم برامج والعاب ونغمات وثيمات وصيانة الموبايل-
انتقل الى: